Arbeiderpartiet m endre tonen i debatten

(12.mar.200812:30)
stein ove

Arbeiderpartiet m lege et pent sr. N.

I det som begynner bli ganske mange r har Arbeiderpartiet lagt til seg den uvanen spille tffing i innvandringspolitikken p et vis som tramper p lovanedene om en mer human innstilling som Soria Moria-erklringen lovet. Det er ingen nyhet for noen at jeg og AUF gjennom en del r har gitt partiet, og i srdeleshet statssekretr Liebe Rieber-Mohn, en del tyn for at Norge ikke prver vre det spor bedre enn land vi ikke vil sammenligne oss med (Danmark), eller regjeringer vi lovet rydde opp etter (Bondevik II).

Dessverre ser det fremdeles ut som at min regjering ikke er villige til innse noen av de viktigste poengene fra den bredpenslede kritikken:

1. Arbeiderpartiet kan ikke og skal ikke sl FrP p innvandring.
Det er FrP som er originalen, og de kan manvrere p en mte ingen andre kan - fordi de har ideologisk frihet til det. Fremskrittspartiets innvandringspolitikk er drevet av like deler frykt og egoisme, p en helt annen og mer uappetitlig plattform enn den sosialdemokratiske. For Arbeiderpartiet er det ndt til vre en plikt ikke synke ned p et retorisk niv der man skyver innvandrere og flyktninger foran seg - og fordeler skyld utfra bekvemmelighet heller enn utfra faktisk skyld. Her har regjeringen fortsatt en jobb gjre, og nettopp endre tonen i debatten er vr viktigste oppgave. Det gr ikke an vinne troverdighet som et parti som vil behandle alle likt bde etter lovens og likeverdets bokstav s lenge man igjen til stadighet faller ned i fremmedfryktens skyttergrav.

2. Arbeiderpartiet m ta makten tilbake fra et hode- og hjertelst byrkrati.
Folket fr de politikere de ber om, heter det. Likevel reagerer velgerne sterkt og fortellende i tilfeller hvor de ser at penbar urett har blitt begtt - uten at mitt partis politikere gjr det samme. Det er et demokratisk problem som er helt hndgripelig hver gang mediene melder om en utkastelsessak fra Norge som omhandler for eksempel barn eller innvandrere som har vrt bosatt s lenge i landet at de har hele sin sosiale base her. Da vekkes lokalsamfunn og rettferdighetsflelse, men politisk ledelse p feltet i Arbeiderpartiet klarer ikke fle folkets harme. Problemet er at regjeringen synes ha abdisert i sprsmlet, og skjvet byrkrati og tilsyn foran seg, for selv slippe bli skitne p fingrene. Det holder ikke. Veien til humanisme og rettferdig behandling gr ikke via byrkratiet; den gr via de brennende hjerter og normal folkeskikk.

3. Arbeiderpartiet m innrmme feil.
Det er dnn umulig finne ydmykhet i mitt parti p disse sakene, trolig som en reaksjon p bde moment 1 og 2. Men det begs feil, forbannet mange feil: Vi kaster ut folk som skulle ha ftt bli boende, vi behandler mindrerige asylskere som kasteballer, vi river opp velintergrerte innvandrere fra lokalsamfunnet og busser dem ut av landet. Det er feil, og noen m ha guts til fortelle keiserdmmet i Arbeids- og inkluderingsdepartementet at inkludering ikke er omdefinert til innstramming this very night.

Vi kopierer tilogmed Erna Solbergs taktikk ved reise ut i verden for fortelle kommende-, ikke-kommende og verdig trengende asylskere og medmennesker at det ikke er noen grunn til prve: Norge er trangere, ondere og vanskeligere enn du skulle tro.

Det er p tide minne mitt kjre parti p det bare en eneste gang til:
Klarer vi ikke vinne kampen om hjertene, vinner vi heller ikke kampen om velgerne. Et samfunn er ikke bedre enn det behandler sine svakeste. Derfor m Arbeiderpartiet holde fokus p mlet, som er Soria Moria; mlet om en skole som er sosialt utjevnende, en uforstyrret kamp mot fattigdom og undertrykkelse, en kamp for likestilling og utjevning, og en kamp mot frykttaktikken som preger innvandringsdebatten.

Det er ikke bare en kamp mot de som vil noe annet enn oss. Slik situasjonen er i dag, er den ogs en kamp mot oss selv.


Sosialdemokratisk hilsen
Stein Ove Lien, fylkessekretr AUF i Hordaland






Disclaimer: Dette innlegget reflekterer dessverre ikke fullt og helt Arbeiderpartiets syn.

Kommentarer:
Postet av: yvind

Du fr dessverre f kommentarer p denne bloggen, og det er synd, for du har faktisk et par fornuftige kommentarer innimellom.
Ditt siste innlegg er fornuftig, men jeg er nok ikke enig med deg hverken i utgangspunktet eller i en del av pstandenene du framsetter.
Under punkt 1 kritiserer du Fremskrittspartiet, men ikke p innhold men p form. Vi kan begge vre enige i at FrP, srlig representert med en viss nordlending med bakgrunn fra NHH er temmelig uspiselige og unyanserte i deler av innvandringsretorikken, men det m ikke vre slik at fordi vi ikke liker FrP, s avfeier vi alt det de sier bare fordi det er FrP som sier det. Dette br vi etter min mening bde valgtaktisk og ikke minst for det gode ordskiftes skyld forske begrense. Det er viktig lytte til alle innspill i en debatt, og deretter avvise det man er uenig i p bakgrunn av argumentets innhold.
I innvandringsdebatten m vi heller aldri bli s "politisk korrekte" at vi ikke tr ta opp vanskelige temaer. jeg merker helt klart i den daglige debatten at frykten for bli stemplet som rasist medfrer at mange vegrer seg for kritisk debattere sprsml somhar med etnisitet, religion og kultur gjre. Konkrete eksempler p slike sprsml er tiltak mot kjnnslemlestelse, kvinneundertrykking, arrangerte ekteskap, familiegjenforening, integrering, sprkopplringskrav, overrepresentasjon p kriminalstatistikk etc.

Til punkt 2 m jeg bemerke at jeg finner argumentasjonen din om byrkratiet litt merkelig. Vi kan alle bli rrt av tragiske skjebner i media, men slike m aldri f oss til tvile p det mest fundamentale rettssikkerhetsprinsippet i det liberale demokratiet: Likhet for loven.
Byrkratiet skal nettopp vre ansiktslst og nytralt, og skal flge de til enhver tid gjeldende lover og regler. Dersom n familie med grtende barn f bli i Norge, m alle slike familier f opphold. Jeg forstr fullt ut disse menneskenes fortvilelse og at lokalmiljene slr ring rundt dem, men det blir billig skylde p byrkratiet. Du fr heller skyte oppover, p Storting og regjering og de lover forvaltningen faktisk er satt til forvalte.
Jeg hper du ikke med innlegget ditt mener at politikere skal g inn i hver enkelt sak innenfor feltet, og omgjre vedtak over en lav sko. I den mediavirkelighet vi dessverre lever i i dag, vet vi hvordan det vil ende: Den som roper hyest og grter mest vil vinne fram, mens alle de tusenvis som grter den stille grt aldri vil f oppmerksomhet.

Du kommenterer ogs at sittende regime kopierer erna Solbergs strategi i forhold til informasjon om norsk asylpolitikk i andre land. Slik jeg tolker deg ser du p dette som udelt negativt. I beg to differ. Dersom en liten norsk informasjonskampanje kan forhindre at hundrevis av bulgarere busses til Norge med falske forhpninger om opphold, ja da har vi gjort disse bulgarerne en tjeneste. Asylinstituttet er noe det br vernes om, og vi skal vre de frste som tar i mot mennesker som flykter fra krig eller blir forfulgte i sine hjemland. Vi m ogs srge for at mennesker fra land som er fredelige og som penbart ikke har behov for asyl ikke betaler massevis av penger for dyre billetter til hensynlse bakmenn for s bli satt av p gata i Oslo uten husrom eller konomiske midler.

Arbeiderpartiet har alltid vrt partiet med det store hjertet, og vi skal alltid vise solidaritet og hjerterom for de som har behov for beskyttelse. Men det er osg viktig at vi gjennom lovverket pser at vi gir beskyttelse til de som trenger det. Vi har som kjent hatt innvandringsstopp siden 1975, og dersom du vil pne grensene i strre grad enn i dag, m du foresl oppheve denne.

03.apr.2008 | 04:33

Skriv kommentar :

Navn:
Husk meg?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for denne posten:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5740616
Mitt profilbilde

Partikollektivet

Dette er Arbeiderpartiet i Bergens blogg.

Mer...


Blogglisten

Twingly BlogRank

Bloggurat

mars 2009
ma ti on to fr l s
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Powered by BlogSoft

hits